Hoe programmeer je een ‘hagelslagrobot’?

Jan de BruinGroep 5-6, Groep 7-8

Is een computer dom of slim?
Is een computer langzaam of snel?
Wat is het verschil tussen een computer en een robot?

Nadat de kinderen van de groepen 5, 6, 7 en 8 over deze vragen hadden gebrainstormd, kwam de werkopdracht aan de orde:
‘Geef opdrachten aan je meester, zodat hij een boterham met hagelslag kan smeren en opeten’.

De kinderen beschreven eerst welke grote stappen je moet nemen om een boterham met hagelslag te smeren en hiervan een stukje op te eten.
Vervolgens werden de stappen in detail op papier gezet: concrete opdrachten voor de robot.
Na het ‘debuggen’ van het programma, kwam het echte werk:

De meester speelt ‘live’ de robot na en er is echt brood, echte boter en echte hagelslag.
Het zal u niet verbazen dat de boter en de hagelslag meestal op andere plekken terechtkwam dan op de boterham. De foto’s spreken voor zich.