De kinderen van groep 3-4 zijn vandaag verder gegaan met het onderwerp rollen en glijden.
Vraag 1 : Hoe krijg je een stuk karton aan de andere kant van de speelzaal?
Nadenken, overleggen en uitproberen.
Conclusie : Optillen.
Vraag 2 : Hoe krijg je een stuk karton met een pilon erop aan de andere kant van de speelzaal?
Nadenken, overleggen en uitproberen.
Conclusie: Voorzichtig optillen, anders valt de pilon eraf.
Vraag 3 : Hoe krijg je een stuk karton met een klasgenoot erop aan de andere kant van de speelzaal?
Nadenken, overleggen en uitproberen.
Conclusie: Nog voorzichtiger optillen, anders bezeert je klasgenoot zich.
Vraag 4 : Hoe krijg je een stuk karton met de meester erop aan de andere kant van de speelzaal?
Nadenken, overleggen en uitproberen.
Conclusie: Lukt niet, de meester is te zwaar.
Toch blijft de onderzoeksvraag staan: Hoe krijg je een stuk karton met iets zwaars erop aan de andere kant van de speelzaal? Kunnen kartonnen kokers je daarbij helpen?
Na behoorlijk wat experimenteren ontdekten de kinderen dat die kokers heel nuttig ingezet konden worden.
Verder ontdekten ze dat het maken van werkafspraken heel belangrijk is om goed te kunnen samenwerken. En: Wie is op dat moment de kapitein die de orders geeft?
(Vorige week hebben de kleuters deze experimenten gedaan).